LUMINA NATURALĂ ESTE O NECESITATE, NU UN LUX


Ne petrecem 90 % din timp în spații închise și pur și simplu nu există substitut pentru lumina naturală, care să ne protejeze împotriva înrăutățirii stării de sănătate ca urmare a lipsei de lumină. 


Nici măcar cea mai strălucitoare lumină artificială nu se poate compara cu lumina naturală în ceea ce privește menținerea stării noastre de sănătate. Studiile științifice au demonstrat legăturile dintre lipsa luminii naturale și o varietate de probleme fizice și mintale. De fapt, experții estimează că 15 % din populația Globului suferă de niveluri diferite de TAS (tulburare afectivă sezonieră sau depresie de iarnă), iar această tendință crește odată cu latitudinea.  

Există, de asemenea, multe alte probleme de sănătate asociate cu lipsa luminii diurne corespunzătoare. Spre exemplu, deficiența de vitamina D, care a fost asociată cu probleme, cum ar fi oboseala, extenuarea și vulnerabilitatea la boli. Trebuie să ieșiți în aer liber pentru ca organismul dvs. să fie expus la lumina soarelui care permite producerea vitaminei D, iar în Europa și în țările nordice, trebuie să stați afară pe timpul verii. De asemenea, lumina artificială ne poate perturba ritmul biologic, ceea ce poate conduce la probleme de concentrare, presiune arterială mare și multe altele.

SIMPTOME

Deși efectele lipsei de lumină nu pot fi observate cu ochiul liber, trebuie, totuși, luate în serios. Metabolismul nostru are nevoie de lumină naturală pentru a funcționa în mod corespunzător, iar senzația de oboseală generală și problemele de somn reprezintă adesea simptomele lipsei de expunere la lumina naturală. Iar problemele de somn au fost asociate cu stresul, depresie, bolile cardiace, vulnerabilitatea mai mare la infecții.

SOLUȚII

Când vorbim despre mai multă lumină naturală în viața noastră, pentru majoritatea oamenilor este, probabil, vorba despre a reacționa la o problemă pe care nici nu știau că o au. Și, prin urmare, poate fi dificil să ne motivăm. Rețineți, însă – problemele sunt reale și, dacă le gestionăm, calitatea generală a vieții dvs. se poate îmbunătăți semnificativ.

S-a dovedit științific că mai multă lumină naturală stimulează atât starea de sănătate fizică, cât și mintală, așa că iată câteva schimbări minore, simple pe care le puteți face chiar astăzi:

1.


Urmăriți lumina (naturală)

Luminați-vă locuința și locul de muncă cu cât mai multă lumină naturală cu putință. Lumina artificială nu poate reproduce calitățile luminii solare, care este un antidepresiv natural, așa că încercați să folosiți lumina naturală ca sursă principală de lumină și suplimentați-o cu lumină artificială, dacă este necesar. De asemenea, mutați masa sau biroul cât mai aproape de fereastră.

2.


Faceți o plimbare

Ieșiți afară când aveți ocazia și încercați să vă întindeți periodic picioarele. Majoritatea oamenilor de știință sunt de părere că expunerea la lumină naturală timp de două ori pe zi este un stimulent excelent pentru sănătatea mintală.

3.


Intrați în ritm

Organismul nostru se poate sincroniza doar cu ritmul de 24 de ore „somn, muncă, viață” prin expunerea corectă la lumină și întuneric. Dacă este posibil, orientați dormitorul – mai ales cel al adolescenților și al tinerilor, care au un ritm biologic decalat și care se trezesc greu dimineața – spre est, către soarele de dimineață.

Doriți să aflați mai multe?

CU OCHII ȚINTIȚI ASUPRA IMAGINII DE ANSAMBLU

Pe lângă rutinele zilnice noi, este, de asemenea, important să profitați de orice ocazie pentru a face schimbări esențiale asupra climatului interior al locuinței dvs. Ne petrecem 90 % din timp în spații închise și 2/3 din timpul respectiv, acasă, așa că acesta ar fi locul ideal de unde să începem să ne îmbunătățim viața.

 

Îmbunătățiți-vă spațiul de locuit

Gândiți-vă cum puteți aduce „exteriorul la interior” cu mai multă lumină naturală în locuința dvs. Cum majoritatea trăim în medii urbane, ne-am îndepărtat în oarecare măsură de natură. Optați pentru ferestre și uși care sporesc lumina diurnă care pătrunde în încăpere – țineți cont de faptul că o fereastră de mansardă oferă mai multă lumină diurnă decât o fereastră obișnuită.


Măriți corect spațiul

Adăugarea unei suprafețe suplimentare la locuința dvs. este un mod excelent pentru a îmbunătăți viața la interior. Luați în calcul renovarea unei mansarde sau o extindere și acordați prioritate soluțiilor care facilitează pătrunderea aerului proaspăt și a luminii naturale.


Schimbarea locuinței

Atunci când sunteți în căutarea unei noi case, țineți cont de faptul că proprietățile mai vechi pot avea probleme care afectează mediul interior. Spre exemplu, verificați dacă ferestrele permit pătrunderea suficientă a luminii diurne – în caz contrar, luați în calcul adăugarea mai multor ferestre sau uși. De asemenea, când ajungeți la faza de redecorare, alegeți o culoare mai deschisă pentru vopsea. Aceste lucruri vor crea suprafețe care vor reflecta mai bine lumina în locuința dvs.


LUMINA NATURALĂ POATE ÎMBUNĂTĂȚI CAPACITATEA DE ÎNVĂȚARE A COPIILOR DVS. CU PÂNĂ LA 15 %

Datele științifice arată că acele săli de clasă care sunt bine iluminate cu lumină naturală stimulează o învățare mai eficientă comparativ cu cele slab iluminate. Nu există dubii că aceste beneficii se aplică, de asemenea, în cazul locuinței și al locului de muncă.

CE POT FACE?

Există multe moduri prin care puteți beneficia de aer și lumină naturală mai bune în locuința dvs. Unele sunt rapide și simple, altele necesită mai mult timp, însă vă vor oferi ameliorări semnificative pe termen lung.